top of page
hague magazine, den haag, the hague, fashion, mode, travel, art, magazine, rotterdam, netherlands, dutch, disney, beauty and the beast, costumes, jacqueline durran

Hague Magazine kijkt graag films, niet altijd om het verhaal, maar vooral om het visuele spektakel. Zo ook nu weer; Disney brengt Beauty and the Beast weer naar de bioscoop, deze keer is het echter geen tekenfilm, maar een life action. 'A tale as old as time' met waanzinnige decors en kostuums. Wij stelden de kostuumontwerpster van de film een aantal vragen.

Jacqueline Durran heeft een indrukwekkende lijst van de films waarvoor ze ontworpen heeft, onder andere 'Pan', Pride & Prejudice' en 'Nanny McPhee'. Voor haar ontwerpen voor 'Anna Karenina' ontving ze zelfs een oscar.

Wanneer begon u voor het eerst met het werken aan de film?
Ik begon ongeveer 18 weken voordat we gingen shooten met de kostuums voor het Beest. Op dat moment was het onduidelijk of het Beest een fysiek of CG (computertechniek) Beest zou worden. Voor CG zijn alle kostuums gescand zoals ik ze ontworpen heb.

Jacqueline Durran, kostuumontwerper

Hague magazine, haguemagazine, the hague, den haag, mode, fashion, magazine, tijdschrift, cover, travel, rotterdam, lille, porto, luxury
hague magazine, haguemagazine, magazine, tap, travel, art, fashion, mode, culture, travel, den haag, the hague, magazine, rotterdam, portugal, porto

HIER!

Jouw advertentie!

Neem contact op voor de mogelijkheden om te adverteren op

 

HAGUE MAGAZINE ONLINE

hague magazine, den haag, the hague, fashion, mode, travel, art, magazine, rotterdam, netherlands, dutch, disney, beauty and the beast, costumes, jacqueline durran
hague magazine museum voorlinden
hague magazine, den haag, the hague, fashion, mode, travel, art, magazine, rotterdam, netherlands, dutch, disney, beauty and the beast, costumes, jacqueline durran
hague magazine, den haag, the hague, fashion, mode, travel, art, magazine, rotterdam, netherlands, dutch, disney, beauty and the beast, costumes, jacqueline durran

Hoe was het ontwerpen van kostuums voor een sprookjeswereld? Wat was het meest uitdagend voor jou?

Werken aan een sprookje was interessant, het geeft je de vrijheid een voorbije periode te creëren zonder vast te houden aan een specifiek jaar. Bill Condon, de regisseur, was heel duidelijk dat hij het verhaal wilde plaatshebben in het midden van de 18e eeuw, dat was geweldig voor ons, want je eindigt dan met het beste van twee werelden: je hebt de basis van de historische periode, maar je bent niet gebonden aan historische nauwkeurigheid.

Heeft u de muziek van de film beluisterd tijdens het ontwerpen van de kostuums?
Eerlijk gezegd niet. In het begin dachten we dat het doen van een musical betekende dat het een zang, dans, performance musical zou zijn, maar de choreograaf Anthony Van Laast ensceneerde de dansnummers op een manier die veel zachter was. Dus het had geen invloed op de kostuums. De enige uitzondering waren de jurken van de debutantes die allemaal moesten worden aangepast voor de dansnummers waarbij soms bewegingen werden gemaakt die in een 18e-eeuwse jurk niet mogelijk is zijn.

Vertel eens over de kostuums van Belle, gespeeld door Emma Watson?
Belles kostuums zijn grotendeels gebaseerd op die van de animatiefilm. De eerste keer dat het publiek Belle ziet, is ze in het dorp en draagt een blauwe jurk die een eerbetoon is aan degene die ze draagt in de animatiefilm, maar nu draagt ze een schort, zakken en een lijfje in plaats van een korset. We wilden niet dat ze een delicate prinses, maar een actieve heldin werd, dat is de reden waarom haar kostuum is ontworpen met zakken, waar ze boeken en dingen die ze nodig heeft kan opbergen en ze droeg laarzen, zodat ze kon rond rennen het dorp. Deze Belle is zeer praktisch; ze is een uitvinder.
De gele jurk zou altijd al geel zijn in deze film... mijn doel was altijd om de originele kostuums te herinterpreteren, uitwerken en een beetje textuur geven, maar het uitgangspunt voor Belle was vooral de animatie. We eindigden met het creëren van een eenvoudige jurk, want het belangrijkste was de beweging van de jurk. Het is een zeer zachte structuur opgebouwd door meters en meters van geel geverfde zijde organza in een ronde vorm te snijden, zodat deze haar beweging benadrukt.
Het ontwerp op de jurk die Belle aan het einde van de film draagt, is met de hand op doek geschilderd door een kunstenaar in Engeland en daarna digitaal geprint. De verwachtingen voor alle kostuums van Belle waren vrij hoog, maar we zijn gekomen tot een aantal prachtige jurken die naar de animatiefilm verwijzen, maar nog steeds uniek voor deze film zijn.

Wat kun je vertellen over de kostuums van Dan Stevens voor de prins?
Voor de proloog als hij nog steeds een prins is, draagt Dan een gek 18e eeuws kostuum bedekt met borduurwerk en Swarovski kristallen. Het is eigenlijk een idee ontleend aan een historisch feit, het blijkt dat het niet ongebruikelijk was dat de jassen van de rijke aristocraten werden bedekt in juwelen. Swarovski voorzag ons van duizenden kristallen, en als je goed kijkt, zie je dat de jas een wild zwijn, een draak en een leeuw verwerkt heeft in het borduurwerk. Voor het feest aan het einde van de film is er veel plezier en beweging en actie. Het vindt plaats in een kasteel in Frankrijk en je hebt het gevoel dat het zomer is, dus het leek me gewoon juist dat de prins in het blauw gekleed zou zijn om de gebloemde jurk van Belle te compenseren. Dat was altijd het plan, zelfs voordat we besloten om het publiek helemaal in het zwart en wit te kleden, waardoor het publiek je dwingt om je te concentreren op Belle en het Beest.

hague magazine, den haag, the hague, fashion, mode, travel, art, magazine, rotterdam, netherlands, dutch, disney, beauty and the beast, costumes, jacqueline durran

Disney's Beauty and the Beast draait vanaf 29 maart in de Nederlandse bioscopen.

bottom of page